💣Top trei fapte ale angajatorilor care au fost amendate de controalele ITM în primele două trimestre din 2019

Cele trei fapte aflate în topul amenzilor aplicate angajatorilor în urma controalelor desfășurate de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri), în trimestrele I și II ale anului 2019, au legătură atât cu obligațiile firmelor la angajare, cât și cu respectarea legislației după angajare.

Scopul este ca la finalul acestui curs în primul rând să înțelegeți de ce anumite etape trebuie parcuse și de ce angajatorul are anumite obligații, potrivit legii. Odată ce înțelegeți aceste lucruri, pașii pe care îi urmați zi de zi vor căpăta un sens logic. De asemenea, când veți avea semne de întrebare cu privire la pașii de urmat (pentru că vor fi, cu siguranță), veți ști unde să căutați informația relevantă, astfel încât să nu aplicați mecanic informațiile disponibile pe internet sau cuprinse în mod sec într-un (nou) text de lege.

Conform unui raport al Inspecției Muncii referitor la controalele desfășurate în perioada ianuarie – iunie 2019, trei fapte ale angajatorilor au fost, de departe, sancționate cel mai des de reprezentanții ITM-urilor. Raportul, care se axează pe relațiile de muncă dintre angajatori și salariați, a fost făcut public recent și a fost analizat de redacția noastră.

1. Primirea la muncă a unui salariat fără încheirea în avans a contractului de muncă

Inspectorii muncii din cadrul ITM-urilor au amendat cel mai des firmele, în prima jumătate a anului curent, pentru omisiunea de a încheia contracte de muncă înainte ca salariații să-și înceapă activitatea. Această obligație îi revine numai și numai angajatorului.

„Contractul individual de muncă se încheie în baza consimțământului părților, în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat. Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă revine angajatorului”, prevede Codul muncii.

Practic, primirea la muncă a unei persoane fără a i se încheia un contract individual de muncă în formă scrisă, cel târziu în ziua anterioară începerii activității, este considerată muncă nedeclarată. Pentru această faptă, angajatorii riscă o amendă de 20.000 de lei pentru fiecare persoană identificată că lucrează fără contract, însă nu mai mult de 200.000 de lei în total.

2. Angajarea unui salariat fără ca acesta să aibă certificat medical

Altă faptă amendată des în primele șase luni ale anului este cea care implică angajarea salariaților fără ca aceștia să aibă certificate medicale. Însă aceasta a fost prezentată în raport „la pachet” cu lipsa evidenței orelor de muncă.

„O persoană poate fi angajată în muncă numai în baza unui certificat medical, care constată faptul că cel în cauză este apt pentru prestarea acelei munci. Nerespectarea prevederilor (…) atrage nulitatea contractului individual de muncă”, este explicat în Codul muncii.

Totodată, angajatorii sunt obligați să țină o evidență a orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat (orele de începere și de sfârșit ale programului de lucru). Dar și să țină evidența orelor de muncă prestate zilnic de salariații mobili și salariații care lucrează de acasă, în condițiile stabilite cu aceștia prin acord scris.

➡În ambele cazuri, angajatorii riscă o amendă de la 1.500 la 3.000 de lei dacă nu respectă prevederile Codului muncii.

3. Nerespectarea regulilor privind repausul săptămânal

Aceasta este a treia contravenție din topul nostru de astăzi. Ea nu figura între primele trei fapte sancționate în trimestrul I, a treia poziție fiind ocupată de primirea la muncă fără transmiterea datelor contractuale ale unui salariat în Revisal.

Potrivit Codului muncii, repausul săptămânal este 48 de ore consecutive și se acordă, în mod obișnuit, sâmbăta și duminica. „În cazul în care repausul în zilele de sâmbătă și duminică ar prejudicia interesul public sau desfășurarea normală a activității, repausul săptămânal poate fi acordat și în alte zile stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil sau prin regulamentul intern”, este precizat în act.

Astfel, dacă repausul săptămânal se acordă în zile lucrătoare, angajatorii datorează un spor ce se stabilește fie prin contractul colectiv de muncă, fie prin contractul individual de muncă.

Încălcarea regulilor referitoare la acordarea repausului săptămânal se sancționează cu o amendă între 1.500 și 3.000 de lei.

PENTRU REZOLVAREA PROBLEMELOR DE LA PUNCTUL 2 VA ASTEPTAM SA NE DEVENITI CLIENTI.

SPUNE ca ai citit asta si intreaba acum la    📲 0752.030.439
sau
SCRIE-NE la 📩 office@alexis-medical.ro

mai bine contract de medicina muncii cu Alexis decat amenda de la ITM



Scrie-ne opinia ta

Adresa dvs. de e-mail nu va fi facuta publica. Campurile obligatorii sunt marcate cu *