Angajatorul decide revenirea la birou a tuturor salariaților.
În contextul relaxării unora dintre restricțiile impuse înainte, începând cu 15 mai, dar și al faptului că se anunță noi măsuri de relaxare, pe măsură ce numărul de vaccinați va crește, în tot mai multe firme se analizează ideea ca (toți) angajații să se întoarcă din iunie în birouri.
Ce obligații mai sunt însă încă în vigoare pentru organizarea la locul de muncă în condiții de pandemie?
De câteva luni deja, firmelor li s-a pus în vedere prin hotărâri de Guvern să opteze pentru telemuncă/muncă la domiciliu și, dacă aceasta nu e posibilă, în firmele cu ceva mai mulți angajați, să opteze pentru munca în ture. Pentru că regulile impuse și prelungirea stării de alertă s-a făcut mereu prin alte acte ale Guvernului care modificau sau abrogau prevederi ale unor HG-uri anterioare, pentru firme ar putea fi dificil să-și mai dea seama la acest moment care e actul normativ la care trebuie să se raporteze pentru a vedea dacă această obligație mai e în vigoare.
Da, obligația de a opta pentru telemuncă sau munca în ture în cazul celor cu peste 50 de salariați încă mai există – e prevăzută actualmente de HG nr. 531/2021:
„Art. 13
(1) (…) pe durata stării de alertă, angajatorii dispun organizarea muncii la domiciliu sau în regim de telemuncă, acolo unde specificul activității permite, în condițiile art. 108-110 din Legea nr. 53/2003 (…) precum și ale celor stabilite prin Legea nr. 81/2018 (…)
(2) În situația în care nu se poate desfășura activitatea de către salariat în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu și în vederea evitării aglomerării transportului public, angajatorii din sistemul privat, autoritățile și instituțiile publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și regiile autonome, societățile naționale, companiile naționale și societățile la care capitalul social este deținut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, având un număr mai mare de 50 de salariați, au obligația organizării programului de lucru astfel încât personalul să fie împărțit în grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferență de cel puțin o oră”.
Așadar, doar firmele mici nu sunt obligate să ia în calcul munca în ture, dar trebuie să ia în calcul telemunca, dacă specificul activității permite acest lucru.
Mai departe, cum rămâne cu portul măștii la birou? Momentan, masca de protecție rămâne obligatorie la birou pentru toți salariații. Deși acum câteva zile apăruse în Monitorul Oficial o prevedere care permitea nefolosirea măștii în spațiile unde toți angajații s-au imunizat contra COVID-19, prevederea a fost restrasă – nu e exclus însă ca renunțarea la această obligație să se facă în următoarea perioadă, în fix aceleași condiții.
Excepțiile de la purtarea măștii la muncă sunt următoarele:
- angajatul este singur în birou;
- persoanele care suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare;
- persoanele care desfășoară activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută etc.);
- prezentatorii TV și invitații acestora, cu condiția respectării distanței de trei metri între persoane.
Masca nu mai e obligatorie însă în spațiile deschise neaglomerate.
De asemenea, în continuare, în virtutea regulilor privind asigurarea sănătății și securității în muncă, firmele ar trebui să nu uite că sunt responsabile să asigure echipamente de protecție la locul de muncă, necesarul pentru igienizare, măști de protecție ș.a.m.d., cu atât mai mult în cazul angajaților care intră în contact frecvent cu clienți, parteneri comerciali, curieri ș.a.m.d.
Reamintim că masca de protecție nu mai este obligatorie în spațiile deschise neaglomerate, potrivit măsurilor de relaxare oficializate începând din data de 15 mai 2021.
Te rugăm să dai newsletterul mai departe, poate în organizația sau în preajma ta sunt persoane interesate, și îți mulțumim .
Așa cum v-am obișnuit, vă oferim accesul la consiliere legislativă și medicală promptă.
Aveți întrebări legate de acest subiect actual sau altele?
Scrie-le pe adresa cma@alexis-medical.ro și îți raspundem în cel mai scurt timp.
#SuntemAici
Cu gânduri bune,
Echipa Alexis