Exercitii pentru persoanele cu osteoporoza

Osteoporoza este o boală caracterizată de o densitate minerală osoasă scăzută care crește riscul de fracturi, mai ales ale încheieturilor, coloanei vertebrale sau șoldului. Boala, care apare mai ales la sexul feminin, afectează aproximativ 200 de milioane de femei din toată lumea dintre care, potrivit statisticilor, 1 milion  de românce.

- Exercitii simple pentru pers cu osteoporoza 24 - Exercitii pentru persoanele cu osteoporozaExercițiile fizice au un efect pozitiv asupra densității osoase și durității oaselor, dar trebuie luați în calcul și alți factori, precum genetica, vârsta, genul, statutul hormonal sau menopauza, nivelul de activitate fizică și deficiențele nutriționale.

La adulții trecuți de 40 de ani, densitatea osoasă scade cu 5% la fiecare 10 ani. Unii oameni de știință cred că, în această perioadă a vieții, nu ar trebui să ne așteptăm la creșterea substanțială a densității osoase ci, mai degrabă, la reducerea sau atenuarea pierderii masei osoase experimentate pe măsură ce înaintăm în vârstă. Experții ar putea avea dreptate, deoarece nu există dovezi că mersul pe jos, ridicarea de greutăți sau alt tip de exerciții fizice ar crește densitatea osoasă a adulților în vârstă. Ceea ce se poate spune cu certitudine este că vârstnicii activi își mențin densitatea osoasă, în timp ce persoanele sedentare din aceeași categorie de vârstă nu reușesc să facă acest lucru.

 

Cum ajută exercițiile fizice?

La fel de important pentru vârstnici, când vorbim despre osteoporoză, este impactul exercițiilor asupra riscului de căzături. Când indivizii cu osteoporoză suferă căzături, de obicei își rup oasele. De fapt, uneori oasele sunt atât de fragile încât se rup înainte ca persoana respectivă să atingă pământul. De exemplu, simplul pas greșit făcut în lături poate duce la fracturarea oaselor fragile de la nivelul șoldului, astfel încât persoana în cauză cade. Oamenii cad din multe motive, inclusiv echilibrul slab, vedere slabă, putere scăzută, dar și tulburări cognitive precum demența. Studiile au arătat că exerciții precum cele de echilibru (de exemplu tai chi), întărirea picioarelor și flexibilitate (yoga) pot reduce riscul de fracturi la vârstnici.

Tipuri de exerciții indicate

  • exerciții care exercită forță asupra oaselor, precum jogging, urcatul de scări și mersul în pas vioi
  • exerciții de rezistență care implică oasele în cauză
  • exerciții de echilibru pentru cei foarte în vârstă

De evitat

  • exerciții care pot crește riscul de căzături
  • mișcări precum răsucirea coloanei sau aplecatul din talie
  • activități cu impact puternic, precum aerobicul intens sau săriturile
  • greutăți excesive în timplul exercițiilor de rezistență

Recomandarea specialiștilor

Pentru a menține cât mai mult integritatea osoasă, Colegiul American de Medicină Sportivă recomandă adulților următoarele exerciții fizice:

  • activități de anduranță (tenis, urcatul scărilor, jogging- cel puțin intermitent, în timpul plimbărilor)
  • activități care implică sărituri (volei, baschet)
  • activități de rezistență (ridicarea de greutăți).

    Pe langa osteodensitometrie, este recomandat sa testati nivelul de 25OH Vitamina D3.
    Acum cu 15 % extrareducere alaturi de toate celelalte analize de laborator

Scrie-ne opinia ta

Adresa dvs. de e-mail nu va fi facuta publica. Campurile obligatorii sunt marcate cu *