Telemunca
presupune, în mod cert, utilizarea unui echipament cu ecran de vizualizare,
însă ce obligații are angajatorul care, prin contractul de telemuncă sau prin
actul adițional a negociat și convenit, de comun acord cu salariatul, ca acesta
din urmă să utilizeze propriile echipamente?
Pentru a răspunde la această întrebare, vom identifica atât obligațiile care-i
revin angajatorului conform Legii 81/2018 care reglementează telemunca, Legii
319/2006, Codului muncii și HG 1.028/2006.
În Legea 81/2018, deși la prima vedere vom fi tentați să considerăm că o astfel
de clauză (prin care telesariatul utilizează propriile echipamente) exclude
orice obligație a angajatorului, angajatorul trebuie să specifice
condițiile de utilizare astfel încât să fie asigurat un mediu de lucru sigur și
care să nu pună în pericol telesalariatul.
Mai mult, angajatorul trebuie să asigure condițiile pentru ca telesalariatul să
primească o instruire suficientă și adecvată atât la angajare, cât și la
schimbarea echipamentului sau a procedurii de lucru.
Trecerea
în regim de telemuncă reprezintă o modificare a procedurii
de lucru, iar utilizarea echipamentelor proprii de către salariat este, de
asemenea, o situație în care angajatorul trebuie să-și îndeplinească această
obligație de a asigura condițiile unei instruiri suficiente și adecvate.
Legiuitorul nu a precizat concret aceste condiții (suficiente și adecvate) și
putem compara această situație cu cea prevăzută de Codul rutier, respectiv „reducerea
vitezei până la limita evitării oricărui pericol”. Acest aspect
este foarte important, iar comparația nu este întâmplătoare. În situația în
care are loc un eveniment ori un accident, interpretarea va fi unitară, fie nu
s-au asigurat „condițiile suficiente și adecvate” în cazul
relației de telemuncă, fie viteza nu a fost redusă corespunzător și pericolul
nu a putut fi astfel evitat. În concluzie, dacă
s-a întâmplat un eveniment/accident, nu s-au respectat dispozițiile legale.
Prin analizarea HG nr. 1.028/2006 privind cerinţele minime de SSM referitoare la
utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare identificăm
faptul că în telemuncă sunt utilizate echipamente cu ecran de vizualizare, iar
lucrătorii își îndeplinesc atribuțiile dintr-un post de lucru, indiferent de
locul în care se află acesta.
Legea 81/2018 prevede două situații distincte:
- angajatorul asigură mijloacele aferente tehnologiei informației și comunicațiilor și echipamentele necesare (postul de lucru);
- telesalariatul își asumă utilizarea mijloacelor aferente proprii, inclusiv a postului de lucru propriu.
În ambele situații, angajatorul este cel care trebuie să se asigure
că mijloacele necesare sunt sigure din punct de vedere SSM, să
specifice condițiile de utilizare și să asigure instruirea adecvată și
suficientă pentru prevenirea oricăror incidente și/sau accidente ori vătămări.
Telesalariatul are, la rândul său, următoarele obligații:
- să desfășoare activitatea, în conformitate cu pregătirea și instruirea sa, precum și cu instrucțiunile primite din partea angajatorului, astfel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională;
- să informeze angajatorul cu privire la echipamentele de muncă utilizate și la condițiile existente la locurile desfășurării activității de telemuncă și să îi permită acestuia accesul, în măsura în care este posibil, în vederea stabilirii și realizării măsurilor SSM, necesare conform clauzelor din contractul individual de muncă, ori în vederea cercetării evenimentelor;
- să nu schimbe condițiile SSM de la locurile în care desfășoară activitatea de telemuncă;
- să utilizeze numai echipamente de muncă care nu prezintă pericol pentru securitatea și sănătatea sa;
- să își desfășoare activitatea cu respectarea dispozițiilor privind obligațiile lucrătorilor, așa cum sunt ele prevăzute în Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, precum și în conformitate cu clauzele contractului individual de muncă.
Angajatorii au obligația de a face o analiză a
posturilor de lucru pentru a evalua
condițiile de securitate și sănătate oferite lucrătorilor, în
special în ceea ce privește eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice
și solicitare mentală.
Angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului astfel încât folosirea
zilnica a ecranului de vizualizare să fie întreruptă periodic prin pauze sau
schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea în
fața ecranului de vizualizare.
Angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru ca posturile de lucru
să îndeplinească cerințele minime prevăzute în anexa HG 1028/2006:
- utilizarea echipamentului nu trebuie să prezinte riscuri pentru lucrători;
- caracterele de pe ecran trebuie să fie bine definite și distincte, de dimensiuni corespunzătoare și cu spațiu suficient între caractere și între rânduri;
- imaginea de pe ecran trebuie să fie stabilă, fără fenomene de scânteiere sau alte forme de instabilitate;
- strălucirea și/sau contrastul dintre caractere și fondul ecranului trebuie să poată fi ușor de reglat de către operator și ușor de adaptat condițiilor ambiante;
- pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie să poată fi orientat și înclinat cu ușurință;
- trebuie să fie posibila utilizarea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran;
- ecranul nu trebuie să prezinte străluciri supărătoare sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul;
- tastatura trebuie să fie inclinabilă și separată de ecran, astfel încât să permită lucrătorului găsirea unei poziții de lucru confortabile, care să evite oboseala brațelor și mâinilor;
- spațiul din fața tastaturii trebuie să fie suficient pentru a permite sprijinirea mâinilor și brațelor operatorului;
- pentru a evita reflexiile, suprafața tastaturii trebuie să fie mată;
- poziția tastaturii și caracteristicile tastelor trebuie să faciliteze utilizarea tastaturii;
- simbolurile tastelor trebuie să prezinte contrast suficient și să fie lizibile din poziția normală de lucru;
- scaunul de lucru trebuie să fie stabil și să asigure operatorului libertate de mișcare și o poziție confortabilă;
- scaunul trebuie să poată fi reglat pe verticală;
- spătarul scaunului trebuie să poată fi înclinat și reglat pe verticală;
- un reazem pentru picioare trebuie pus la dispoziție celor care îl doresc.
Fără a intra și în detaliile privind mediul de muncă și interfața operator/computer, putem concluziona că părțile pot conveni ca telesalariatul să utilizeze mijloacele aferente tehnologiei și informațiilor și echipamentele de lucru proprii, însă acestea trebuie să respecte cerințele SSM minime.
Mai mult, utilizând tehnologia comunicațiilor și informației, respectiv echipamente cu ecran de vizualizare, telesalariații trebuie să beneficieze , în cadrul serviciilor de medicina-muncii și de un examen corespunzător al ochilor și al vederii
- înainte de începerea activităţii la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;
- ulterior, la intervale regulate;
- ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
Lucrătorii beneficiază de un examen oftalmologic, dacă
rezultatele examenului arată că acesta este necesar, iar în cazul în care este
necesar, trebuie să li se furnizeze dispozitive de corecție speciale, care să
corespundă activităţii respective.
Măsurile necesare nu trebuie să implice în niciun caz costuri financiare pentru
lucrători, protecția ochilor și a vederii lucrătorilor putând fi asigurată din
punctul de vedere al costurilor și în cadrul sistemului național de sănătate,
în conformitate cu legislația în vigoare.
Nerespectarea
dispozițiilor legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în
munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare atrage
răspunderea contravențională, civilă sau penală, după caz.
#SuntemAici
Centrul Medical Alexis vă
👓ofera GRATUIT serviciile de optometrie in cadrul contractelor de medicina-muncii.👓
📞0752030439
📞0752190154
cma@alexis-medical.ro